W artykule przedstawiamy najczęstsze przyczyny nałożenia kar (sankcji) przez KNF i GIIF.
Przepisy dot. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu (AML) stawiają organizacje przed wyzwaniami dostosowania się do coraz bardziej rygorystycznych wymogów. W ostatnich latach Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) oraz Generalny Inspektor Informacji Finansowej (GIIF) nałożyły liczne kary za naruszenia przepisów ustawy AML. Sankcje za AML mogą obejmować zarówno kary finansowe, jak i inne konsekwencje prawne, które poważnie wpływają na działalność podmiotów.
Zrozumienie przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz skutków naruszeń ustawy AML jest kluczowe dla każdego podmiotu – instytucji obowiązanej, ale i nie tylko. Organizacje muszą dbać o zgodność z wymogami AML, aby uniknąć ryzyka nałożenia kar i sankcji, a także odpowiedzialności osobistej, karnej.
Najczęstsze błędy (niedopełnienia)
- Brak lub nieprawidłowa ocena ryzyka:
W wielu przypadkach instytucje nie sporządzają (lub nie aktualizują) oceny ryzyka, co jest kluczowym obowiązkiem wynikającym z ustawy AML. - Niewłaściwe stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego:
Często wykrywane są uchybienia w zakresie wdrożenia i dokumentowania odpowiednich środków bezpieczeństwa (np. identyfikacja i weryfikacja klientów oraz beneficjentów rzeczywistych). - Brak wdrożenia wewnętrznej procedury AML:
Instytucje nie wprowadzają lub wprowadzają procedury, które nie są dostosowane do wymogów prawnych, co utrudnia skuteczne przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. - Niedopełnienie obowiązków szkoleniowych:
Brak zapewnienia udziału pracowników w programach szkoleniowych dotyczących AML pojawia się wielokrotnie, co wpływa negatywnie na świadomość i kompetencje w zakresie przeciwdziałania ryzyku. - Brak odpowiedniej dokumentacji:
W wielu przypadkach instytucje nie dokumentują stosowanych środków bezpieczeństwa ani wyników analizy transakcji, co jest niezbędne dla kontroli organów nadzoru.
Kara za naruszenia AML
- Różnorodność wysokości kar:
Kara pieniężna zależy od skali uchybienia – w wykazie pojawiają się sankcje rzędu kilkuset złotych (np. 500–800 zł) dla mniej poważnych naruszeń, a także kary rzędu kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. - Kary o wysokiej wartości:
W niektórych przypadkach naruszenia skutkują bardzo wysokimi karami, sięgającymi milionowych kwot (ponad 21 mln zł, 7 mln zł, 4 mln zł). - Zależność od charakteru naruszenia:
Sankcje są ustalane w zależności od liczby i wagi uchybień, w tym niedopełnienia obowiązków proceduralnych, błędów w identyfikacji klientów czy nieprawidłowego stosowania środków bezpieczeństwa finansowego.
Wykaz administracyjnych kar pieniężnych nałożonych na instytucje obowiązane przez:
- Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF)
- Ministra Finansów (MF)
- Komisję Nadzoru Finansowego (KNF)
Kary administracyjne są bardzo zróżnicowane – od kilkuset złotych za pojedyncze uchybienia, po wielomilionowe grzywny za złożone i systemowe naruszenia przepisów AML. Dla instytucji obowiązanych ważne jest nie tylko wdrożenie odpowiednich procedur, ale także ciągłe monitorowanie i aktualizacja procesów, aby uniknąć wysokich sankcji, „kar za AML”.
L.p. | Organ | Instytucja obowiązana | Naruszenie | Kara |
1 | GIIF | Brak danych | Nie zrealizowano obowiązku oceny analizy ryzyka, o której mowa w art. 27 ust. 3 ustawy; Nie stosowano środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 i 34 ust. 1 pkt 1, 2 oraz ust. 2 i 3 ustawy: wobec wybranej do kontroli próby badania klientów nie dokonano identyfikacji oraz weryfikacji ich tożsamości zgodnie z art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy, wobec wybranej do kontroli próby badania klientów nie ustalano danych identyfikacyjnych beneficjenta rzeczywistego zgodnie z art. 34 ust. 1 pkt 2 ustawy Wprowadzono wewnętrzną procedurę instytucji obowiązanej dotyczącą przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, o której mowa w art. 50 ustawy – procedura nie była dostosowana do przepisów ustawy. Powyższe zaniechania wyczerpują znamiona czynów określonych w art. 147 pkt 2, 4a, 5 i 7 ustawy. Zgodnie z treścią art. 147 ustawy, instytucja obowiązana, która nie dopełnia obowiązków wyszczególnionych w tym przepisie podlega karze administracyjnej. | 18.500,00 zł |
2 | GIIF | Maxon Nieruchomości Sp. z o.o. | Niedopełnienie obowiązków: wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej (art. 50 ustawy), wdrożenia wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (art. 53 ustawy), zapewnienia udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych (art. 52 ustawy), sporządzania oceny ryzyka oraz jej aktualizacji ( art. 27 ust 3 ustawy), dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego oraz wyników bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji oraz wykazania na żądanie organów, o których mowa w art. 130 ustawy, zastosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa, o których mowa w art. 34 ust. 3 ustawy, stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 34 ust. 1 pkt 2 i art. 34 ust. 2 ustawy. | 7.000,00 zł |
3 | MF | Home Broker S.A. | Niedopełnienie obowiązków: wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za wykonanie obowiązków określonych w art. 8 ustawy, sporządzenia oceny ryzyka, o której mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, stosowania i dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w związku z art. 34 ust. 1 pkt 2, 3 i 4 ustawy, wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o której mowa w art. 50 ustawy, zapewnienia udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych, o których mowa w art. 52 ustawy, wdrożenia wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, o której mowa w art. 53 ustawy. | 500.000,00 zł |
4 | MF | Bank Ochrony Środowiska S.A. | Niedopełnienie obowiązku stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 i art. 34 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy oraz niedopełnienie obowiązku określonego w art. 34 ust. 3 ustawy, tj. obowiązku dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego. | 3.700.000,00 zł |
5 | MF | Nie podano | Niedopełnienie obowiązków: sporządzenia oceny ryzyka, o której mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 ustawy, dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego zgodnie z art. 34 ust. 3 ustawy. | 5.000,00 zł |
6 | MF | Nie podano | Niedopełnienie obowiązków: sporządzania oceny ryzyka, o której mowa w art. 27 ust. 3 ustawy; stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w związku z art. 34 ust. 1 ustawy; dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego, o którym mowa w art. 34 ust. 3 ustawy; wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o której mowa w art. 50 ustawy; zapewnienia udziału w programach szkoleniowych, o których mowa w art. 52 ustawy; wdrożenia wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, o której mowa w art. 53 ustawy. | 2.000,00 zł |
7 | MF | Nie podano | Niedopełnienie obowiązku przekazania informacji, o którym mowa w art. 72 ust. 4 ustawy. | 5.000,00 zł |
8 | GIIF | Nie podano | Niedopełnienie obowiązków: sporządzania oceny ryzyka, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy; stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w związku z art. 34 ust. 1 ustawy; wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o którym mowa w art. 50 ustawy. | 2.000,00 zł |
9 | GIIF | Nie podano | Niedopełnienie obowiązków: stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w związku z art. 34 ust. 1 ustawy; stosowania wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy; dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego oraz wyników bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji oraz wykazania na żądanie Generalnego Inspektora Informacji Finansowej zastosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 34 ust. 3 ustawy; wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o której mowa w art. 50 ustawy; przekazania informacji do Generalnego Inspektora, o których mowa w art. 72 ustawy; przekazania zawiadomień, o którym mowa w art. 74 ustawy. | 2.000,00 zł |
10 | MF | STS S.A. | Niedopełnienie obowiązku zapewnienia udziału pracownika w programach szkoleniowych, o których mowa w art. 52 ustawy. | 2.000,00 zł |
11 | KNF | mBank S.A. | Niedopełnienie obowiązku stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w związku z art. 34 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy, poprzez brak identyfikacji beneficjentów rzeczywistych oraz podejmowania uzasadnionych czynności w celu weryfikacji ich tożsamości. | 450.000,00 zł |
12 | MF | Nie podano | Niedopełnienie obowiązków: sporządzania oceny ryzyka, o której mowa w art. 27 ust. 3 ustawy;wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o której mowa w art. 50 ustawy. | 4.500,00 zł |
13 | GIIF | Expander Advisors Sp. z o.o. | Niedopełnienie obowiązku stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 i 34 ust. 1 pkt 1, 2, 3 i 4 lit. a i b ustawy oraz za niedopełnienie obowiązku dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego, o którym mowa w art. 34 ust. 3 ustawy. | 500.000,00 zł |
14 | GIIF | Fundacja im. Ojca Werenfrieda | Niedopełnienie obowiązku: przekazania lub udostępniania informacji, o którym mowa w art. 72 ustawy;stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 34 ust. 1 pkt 1 i art. 34 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy;wdrożenia wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, o którym mowa w art. 53 ustawy;wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za wykonywanie obowiązków określonych w ustawie, o którym mowa w art. 8 ustawy. | 1700,00 zł |
15 | GIIF | Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo – Kredytowa im. Zygmunta Chmielewskiego (jako następca prawny SKOK Małopolska) | Naruszenia stwierdzone przez GIIF dotyczyły działalności SKOK Małopolska i polegały na niedopełnienie obowiązków: wyznaczenia pracownika, o którym mowa w art. 8 ustawy;stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 i art. 34 ust. 1 ustawy;dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego, o którym mowa w art. 34 ust. 3 ustawy;zapewnienia udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych dotyczących realizacji tych obowiązków, o którym mowa w art. 52 ustawy. | 5000,00 zł |
16 | GIIF | Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo – Kredytowa „Szopienice” w Katowicach | Niedopełnienie obowiązku: wyznaczenia pracownika, o którym mowa w art. 8 ustawy;zapewnienia udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych dotyczących realizacji tych obowiązków, o którym mowa w art. 52 ustawy;wdrożenia skutecznej procedury pozwalającej na wykrycie braku informacji o zleceniodawcy, o której mowa w art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/847. | 3000,00 zł |
17 | GIIF | Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo – Kredytową przy ZWCH „Stilon” S.A. | Niedopełnienie obowiązku: wyznaczenia pracownika, o którym mowa w art. 8 ustawy;wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o którym mowa w art. 50 ustawy;wdrożenia skutecznej procedury pozwalającej na wykrycie braku informacji o zleceniodawcy, o której mowa w art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/847. | 500,00 zł |
18 | MF | Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo – Kredytowa w Kostrzynie nad Odrą | Niedopełnienie obowiązku: stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy;wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o którym mowa w art. 50 ustawy. | 3.000,00 zł |
19 | MF | Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo – Kredytowa „Progres” w Koziegłowach | Niedopełnienie obowiązku stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 3 i 4 c) ustawy. | 5.000,00 zł |
20 | MF | Nie podano | Niedopełnienie obowiązków: Sporządzenia oceny ryzyka, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy; Wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o którym mowa w art. 50 ustawy. | 800,00 zł |
21 | KNF | ING Bank Śląski S.A. | Nieprawidłowe stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego obejmujące bieżące monitorowanie stosunków gospodarczych klienta, wynikające z art. 33 ust 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 4 lit, a), b) i c) ustawy.Brak bieżącego stosowania oraz odpowiedniego zintensyfikowania środków bezpieczeństwa finansowego w przypadkach wyższego ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu zgodnie z art. 43 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy.Brak dokumentacji zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego mających na celu badanie źródła pochodzenia środków finansowych oraz majątków klientów segmentu Private Banking zgodnie z art. 34 ust. 3 ustawy. Powyższe zaniechania wyczerpują znamiona czynów określonych w art. 147 pkt 4 lit. a) i b) oraz 147 pkt 5 ustawy. Zgodnie z treścią art. 147 ustawy, instytucja obowiązana, która nie dopełnia obowiązków wyszczególnionych w tym przepisie podlega karze administracyjnej. | 3.000.000,00 zł |
22 | GIIF | „Bracia Strzelczyk” sp. z o.o., | Niedopełnienie obowiązku: Brak wyznaczenia osoby odpowiedzialnej w rozumieniu art. 8 ustawy, Brak sporządzenia oceny ryzyka w rozumieniu art. 27 ust. 3 ustawy, Niezapewnienie udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych dotyczących realizacji tych obowiązków w rozumieniu art. 52 ust. 1 ustawy. | 1000,00 zł |
23 | GIIF | Nie podano | Niedopełnienie obowiązku: z art. 52 ustawy w zakresie zapewnienia pracownikowi udziału w programach szkoleniowych, z art. 72 ust. 4 ustawy w zakresie dotyczącym przekazania do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej 2 informacji o czynnościach, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy, których równowartość przekracza 15 000 euro, z art. 72 ust. 5 pkt 5 ustawy w zakresie dotyczącym przekazania w terminie 7 dni do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej 85 informacji o czynnościach, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy, których równowartość przekracza 15 000 euro. | 20 000 zł |
24 | GIIF | Nie podano | Niedopełnienie obowiązków: Sporządzenia oceny ryzyka, o której mowa w art. 27 ust. 3 ustawy,Zastosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 ustawy w związku z art. 34 ust. 1 pkt 2 ustawy,Zapewnienia udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych, o których mowa w art. 52 ustawy,Uchybienia terminu określonego w art. 72 ust. 5 pkt 5 ustawy w związku z przekazywaniem informacji, o których mowa w art. 72 ust. 4 ustawy. | 10 000 zł |
25 | MF | Apollo Group S.A. | Naruszenia stwierdzone przez GIIF polegały na niedopełnienie obowiązków: stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w związku z art. 34 ust. 1 pkt 2, pkt 4 lit. a i pkt 4 lit. b ustawy oraz art. 43 ust. 1 i 3 ustawy,dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego, o którym mowa w art. 34 ust. 3 ustawy,zawiadomienia Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, o którym mowa w art. 74 ustawy | 300.000,00 zł |
26 | GIIF | ING Bank Śląski S.A. | Niedopełnienie obowiązku: stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o którym mowa w art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy;stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o którym mowa w art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 2 lit a) oraz pkt 2 lit. b) ustawy;stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o którym mowa w art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 3 ustawy;stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o którym mowa w art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 4 lit a), pkt 4 lit. b) oraz pkt 4 lit. c) ustawy;obowiązku stosowania wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;obowiązku przekazania zawiadomień, o którym mowa w art. 74 ust. 1 ustawy;obowiązku przekazywania do GIIF informacji, o którym mowa w art. 72 ust. 2 ustawy;obowiązku przekazywania na żądanie GIIF informacji lub dokumentów niezbędnych do realizacji jego zadań, o którym mowa art. 76 ust. 1 ustawy. | 21 659 000,00 zł |
27 | KNF | Bank Ochrony Środowiska S.A | Naruszenie obowiązków określonych w art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy, tj. nieprawidłowe stosowanie wobec swoich klientów środków bezpieczeństwa finansowego poprzez brak identyfikacji beneficjentów rzeczywistych oraz podejmowania uzasadnionych czynności w celu weryfikacji ich tożsamości. | 1.200.000,00 zł |
MF | Nie podano | Niedopełnienie obowiązku: Sporządzenia oceny ryzyka oraz jej aktualizacji, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy,Stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w związku z art. 34 ust. 1 ustawy,Wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o którym mowa w art. 50 ustawy,Zapewnienie udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych, o którym mowa w art. 52 ustawy,Wdrożenia wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu, o którym mowa w art. 53 ustawy,Przekazania lub udostępnienia informacji, o którym mowa w art. 72 ustawy. | 45 000,00 zł | |
KNF | Bank Spółdzielczy w Nowym Dworze Mazowieckim | Naruszenie obowiązków określonych w: art. 43 ust. 1 w związku z art. 34 ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy poprzez brak zastosowania środka bezpieczeństwa finansowego w postaci bieżącego monitorowania stosunków gospodarczych klienta i zapewnienia, że posiadane dokumenty, dane lub informacje dotyczące stosunków gospodarczych są na bieżąco aktualizowane, w odniesieniu do klienta posiadającego podwyższone ryzyko prania pieniędzy; orazart. 52 ust. 1 ustawy poprzez niezapewnienie w okresie od 13 lipca 2018 r. do 27 listopada 2019 r. udziału osoby wykonującej obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych dotyczących realizacji tych obowiązków, uwzględniających zagadnienia związane z ochroną danych osobowych. | 25 000,00 zł | |
KNF | Bank Spółdzielczy w Raszynie | Naruszenie obowiązków określonych w: 1) art. 33 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 34 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy, polegającego na nieprawidłowym zastosowaniu środka bezpieczeństwa finansowego w postaci bieżącej analizy transakcji przeprowadzanych w ramach stosunków gospodarczych w celu zapewnienia, że transakcje te są zgodne z wiedzą instytucji obowiązanej o kliencie, rodzaju i zakresie prowadzonej przez niego działalności oraz zgodne z ryzykiem prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu związanym z tym klientem; oraz 2) art. 74 ust. 1 ustawy, polegającego na braku zawiadomienia Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. | 50 000,00 zł | |
MF | Nie podano | Niedopełnienie obowiązków określonych w: art. 50 ustawy poprzez brak wprowadzenia wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;art. 53 ustawy poprzez brak wdrożenia wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy poprzez brak przekazania Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej informacji o przyjętej wpłacie lub dokonanej wypłacie środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15 000 euro. | 6 000,00 zł | |
MF | Nie podano | Niedopełnienie obowiązku: sporządzenia oceny ryzyka, o której mowa w art. 27 ust. 3 ustawy,stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w związku z art. 34 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy,dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego, o którym mowa w art. 34 ust. 3 ustawy,wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o której mowa w art. 50 ustawy,przekazywania informacji zgodnie z art. 72 ust. 4 ustawy | 5 000,00 zł | |
KNF | PayU S.A. | Naruszenie obowiązków określonych w : art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. a i b w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy poprzez brak zastosowania środków bezpieczeństwa finansowego w postaci weryfikacji tożsamości osób uprawnionych do reprezentowania klienta, w zakresie identyfikacji i weryfikacji beneficjenta rzeczywistego oraz zapewnienia że posiadane dokumenty, dane lub informacje dotyczące stosunków gospodarczych są na bieżąco aktualizowane,art. 34 ust. 3 ustawy poprzez nieudokumentowanie zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego. | 150 000,00 zł | |
KNF | Igoria Trade S.A., | Naruszenie obowiązków określonych w : art. 27 ust. 1 ustawy poprzez brak sporządzenia oceny ryzyka działalności Igoria Trade S.A. związanej z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu;art. 33 ust. 1 ustawy poprzez brak zastosowania środka bezpieczeństwa finansowego:o którym mowa w art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy poprzez brak identyfikacji numeru PESEL klientów, co stanowiło nieprawidłowość w zakresie identyfikacji danych klienta, o których mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy,o którym mowa w art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy poprzez brak weryfikacji danych klientów, co stanowiło naruszenie art. 37 ust. 1 ustawy,o którym mowa w art. 34 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy poprzez brak bieżącego monitorowania stosunków gospodarczych klientów, w tym analizy transakcji przeprowadzanych w ramach istniejących stosunków gospodarczych, w celu zapewnienia, że transakcje te są zgodne z wiedzą instytucji obowiązanej o kliencie, rodzaju i zakresie prowadzonej przez niego działalności oraz zgodne z ryzykiem prania pieniędzy związanym z tym klientem;obowiązku przekazywania informacji, o którym mowa w: art. 72 ust. 1 pkt 2 w związku z ust. 6 pkt 3 ustawy poprzez brak przekazania Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej, na podstawie transakcji przychodzących z zagranicy na konkretny portfel, danych identyfikacyjnych, o których mowa w art. 36 ust. 1 ustawy, klienta wydającego dyspozycję lub zlecenie przeprowadzenia transakcji i wskazywaniu w ich miejsce danych partnera handlowego Igoria Trade S.A.;art. 72 ust. 1 pkt 2 w związku z ust. 6 pkt 4 ustawy poprzez brak przekazania Generalnemu Inspektor Informacji Finansowej informacji o wykonanym transferze środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15 000,00 euro w zakresie faktycznych danych identyfikacyjnych klienta zlecającego wykonanie transakcji na platformie partnera handlowego Igoria Trade S.A. i wskazywaniu w jego miejsce danych tego partnera; art. 4 ust. 1 rozporządzenia 2015/847 poprzez brak zapewnienia, na podstawie analizy transakcji, faktycznych informacji o płatniku i wskazywanie w ich miejsce danych Igoria Trade S.A. | 250 000,00 zł | |
Credit Agricole | Naruszenie obowiązków: 1) zapewnienia udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych, o którym mowa w art. 52 ustawy, 2) stosowania wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego w przypadku, o którym mowa w art. 46 ust. 2 pkt 1, ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy, 3) przekazania informacji, o którym mowa w art. 76 ustawy, 4) przekazania informacji, o którym mowa w art. 72 ustawy, 5) zastosowania wzmożonego środka bezpieczeństwa finansowego w przypadku, o którym mowa w art. 43 ustawy. | 7 000 000,00 zł | ||
MF | FUNDACJA PRESTUM | Niedopełnienie obowiązków: 1. wyznaczenia osoby, o której mowa w art. 7 ustawy, odpowiedzialnej za wdrażanie obowiązków określonych w ustawie, 2. wyznaczenia pracownika odpowiedzialnego za nadzór nad zgodnością działalności instytucji obowiązanej z przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, o którym mowa w art. 8 ustawy, 3. wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o której mowa w art. 50 ustawy, 4. przekazania informacji, o których mowa w art. 72 ustawy. | 6 000,00 zł | |
KNF | Bank Spółdzielczy w Skierniewicach | Naruszenie obowiązków określonych w: art. 72 ust. 5 pkt 1-4 ustawy polegającego na braku terminowego przekazania do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej Informacji o transakcjach ponadprogowych (powyżej 15 000 euro);art. 74 ust. 1 ustawy polegającego na braku zawiadomienia Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. | 180 000,00 zł | |
MF | STS S.A. | Niedopełnienie obowiązku: Wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za wykonanie obowiązków określonych w ustawie, o którym mowa w art. 8 ustawy.Sporządzenia oceny ryzyka, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy.Stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 oraz art. 43 ustawy – w przypadkach wyższego ryzyka prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.Wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o którym mowa w art. 50 ustawy.Przekazania zawiadomienia do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, o którym mowa w art. 74 ustawy. | 2 950 000,00 zł | |
GIIF | Coinquista S.A. | Brak wykonania obowiązku sporządzenia oceny ryzyka oraz jej aktualizacja, o której mowa w art. 27 ust. 3 ustawy;Niestosowanie środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 ustawy w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy, art. 33 ust. 1 ustawy w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, art. 33 ust. 1 ustawy w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 4 lit. a-b ustawy;Niestosowanie środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 43 ustawy wobec klientów zajmujących eksponowane stanowiska polityczne;Brak wprowadzenia wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, o której mowa w art. 50 ustawy;Brak przekazywania na żądanie Generalnego Inspektora posiadanych informacji lub dokumentów, niezbędnych do realizacji zadań Generalnego Inspektora określonych w ustawie zgodnie z art. 76 ustawy. | 10 000,00 zł | |
MF | ESTRADA POLSKA sp. z o.o | Niedopełnienie obowiązku zapewnienia udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych, o którym mowa w art. 52 ustawy. | 1 500,00 zł | |
MF | Madex Poland sp. z o.o | Niedopełnienie obowiązku zapewnienia udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych, o którym mowa w art. 52 ustawy. | 4 000,00 zł | |
GIIF | Fundacja Instytut Rozwoju Przedsiębiorczości i Sportu | 1. niedopełnienie obowiązku wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za wykonanie obowiązków określonych w ustawie, o którym mowa w art. 7 ustawy; 2. niedopełnienie obowiązku wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za wykonanie obowiązków określonych w ustawie, o którym mowa w art. 8 ustawy; 3. niedopełnienie obowiązku sporządzenia oceny ryzyka, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy AML; 4. niedopełnienie obowiązku wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o którym mowa w art. 50 ustawy AML; 5. niedopełnienie obowiązku wdrożenia wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, o którym mowa w art. 53 ustawy. | 2 800,00 zł | |
MF | Bank Pocztowy S.A. | Niedopełnienie obowiązków: stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w związku z art. 34 ust. 1 pkt 2, pkt 3 i pkt 4 lit. a i lit. b ustawy;stosowania wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 43 ustawy. | 4 000 000,00 zł | |
MF | COINCHER EUROPE sp. z o. o. | 1. Niedopełnienie obowiązku sporządzenia oceny ryzyka, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy; 2. Niedopełnienie obowiązku stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ustawy, w postaci identyfikacji klienta, oceny stosunków gospodarczych oraz bieżącego monitorowania stosunków gospodarczych tj. analizy transakcji przeprowadzonych w ramach stosunków gospodarczych. | 60 000,00 zł | |
GIIF | Coinlab sp. z o.o. | Niedopełnienie obowiązku stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 1 oraz w art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 2 ustawyNiedopełnienie obowiązku przekazania informacji, o którym mowa w art. 72 ustawy | 2 700,00 zł |