Kary KNF i GIIF za naruszenia ustawy AML – Co warto wiedzieć i jaka jest ich wysokość?

W artykule przedstawiamy najczęstsze przyczyny nałożenia kar (sankcji) przez KNF i GIIF.

Przepisy dot. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu (AML) stawiają organizacje przed wyzwaniami dostosowania się do coraz bardziej rygorystycznych wymogów. W ostatnich latach Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) oraz Generalny Inspektor Informacji Finansowej (GIIF) nałożyły liczne kary za naruszenia przepisów ustawy AML. Sankcje za AML mogą obejmować zarówno kary finansowe, jak i inne konsekwencje prawne, które poważnie wpływają na działalność podmiotów.

Zrozumienie przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz skutków naruszeń ustawy AML jest kluczowe dla każdego podmiotu – instytucji obowiązanej, ale i nie tylko. Organizacje muszą dbać o zgodność z wymogami AML, aby uniknąć ryzyka nałożenia kar i sankcji, a także odpowiedzialności osobistej, karnej.

Najczęstsze błędy (niedopełnienia)

  • Brak lub nieprawidłowa ocena ryzyka:
    W wielu przypadkach instytucje nie sporządzają (lub nie aktualizują) oceny ryzyka, co jest kluczowym obowiązkiem wynikającym z ustawy AML.
  • Niewłaściwe stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego:
    Często wykrywane są uchybienia w zakresie wdrożenia i dokumentowania odpowiednich środków bezpieczeństwa (np. identyfikacja i weryfikacja klientów oraz beneficjentów rzeczywistych).
  • Brak wdrożenia wewnętrznej procedury AML:
    Instytucje nie wprowadzają lub wprowadzają procedury, które nie są dostosowane do wymogów prawnych, co utrudnia skuteczne przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
  • Niedopełnienie obowiązków szkoleniowych:
    Brak zapewnienia udziału pracowników w programach szkoleniowych dotyczących AML pojawia się wielokrotnie, co wpływa negatywnie na świadomość i kompetencje w zakresie przeciwdziałania ryzyku.
  • Brak odpowiedniej dokumentacji:
    W wielu przypadkach instytucje nie dokumentują stosowanych środków bezpieczeństwa ani wyników analizy transakcji, co jest niezbędne dla kontroli organów nadzoru.

Kara za naruszenia AML

  • Różnorodność wysokości kar:
    Kara pieniężna zależy od skali uchybienia – w wykazie pojawiają się sankcje rzędu kilkuset złotych (np. 500–800 zł) dla mniej poważnych naruszeń, a także kary rzędu kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.
  • Kary o wysokiej wartości:
    W niektórych przypadkach naruszenia skutkują bardzo wysokimi karami, sięgającymi milionowych kwot (ponad 21 mln zł, 7 mln zł,  4 mln zł).
  • Zależność od charakteru naruszenia:
    Sankcje są ustalane w zależności od liczby i wagi uchybień, w tym niedopełnienia obowiązków proceduralnych, błędów w identyfikacji klientów czy nieprawidłowego stosowania środków bezpieczeństwa finansowego.

Wykaz administracyjnych kar pieniężnych nałożonych na instytucje obowiązane przez:

  • Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF)
  • Ministra Finansów (MF)
  • Komisję Nadzoru Finansowego (KNF)

Kary administracyjne są bardzo zróżnicowane – od kilkuset złotych za pojedyncze uchybienia, po wielomilionowe grzywny za złożone i systemowe naruszenia przepisów AML. Dla instytucji obowiązanych ważne jest nie tylko wdrożenie odpowiednich procedur, ale także ciągłe monitorowanie i aktualizacja procesów, aby uniknąć wysokich sankcji, „kar za AML”.

L.p.OrganInstytucja obowiązanaNaruszenieKara
1GIIFBrak danychNie zrealizowano obowiązku oceny analizy ryzyka, o której mowa w art. 27 ust. 3 ustawy;   Nie stosowano środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 i 34 ust. 1 pkt 1, 2 oraz ust. 2 i 3 ustawy:   wobec wybranej do kontroli próby badania klientów nie dokonano identyfikacji oraz weryfikacji ich tożsamości zgodnie z art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy, wobec wybranej do kontroli próby badania klientów nie ustalano danych identyfikacyjnych beneficjenta rzeczywistego zgodnie z art. 34 ust. 1 pkt 2 ustawy Wprowadzono wewnętrzną procedurę instytucji obowiązanej dotyczącą przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, o której mowa w art. 50 ustawy – procedura nie była dostosowana do przepisów ustawy.   Powyższe zaniechania wyczerpują znamiona czynów określonych w art. 147 pkt 2, 4a, 5 i 7 ustawy. Zgodnie z treścią art. 147 ustawy, instytucja obowiązana, która nie dopełnia obowiązków wyszczególnionych w tym przepisie podlega karze administracyjnej.
18.500,00 zł  
2GIIFMaxon Nieruchomości Sp. z o.o.  Niedopełnienie obowiązków: wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej (art. 50 ustawy), wdrożenia wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (art. 53 ustawy), zapewnienia udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych (art. 52 ustawy), sporządzania oceny ryzyka oraz jej aktualizacji ( art. 27 ust 3 ustawy), dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego oraz wyników bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji oraz wykazania na żądanie organów, o których mowa w art. 130 ustawy, zastosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa,
o których mowa w art. 34 ust. 3 ustawy, stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 34 ust. 1 pkt 2 i art. 34 ust. 2 ustawy.
7.000,00 zł
3MFHome Broker S.A.Niedopełnienie obowiązków: wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za wykonanie obowiązków określonych w art. 8 ustawy, sporządzenia oceny ryzyka, o której mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, stosowania i dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w związku z art. 34 ust. 1 pkt 2, 3 i 4 ustawy, wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o której mowa w art. 50 ustawy, zapewnienia udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych, o których mowa w art. 52 ustawy, wdrożenia wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, o której mowa w art. 53 ustawy.   
500.000,00 zł  
4MFBank Ochrony Środowiska S.A.Niedopełnienie obowiązku stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 i art. 34 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy oraz niedopełnienie obowiązku określonego w art. 34 ust. 3 ustawy, tj. obowiązku dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego.3.700.000,00 zł
5MFNie podanoNiedopełnienie obowiązków: sporządzenia oceny ryzyka, o której mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 ustawy, dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego zgodnie z art. 34 ust. 3 ustawy.


5.000,00 zł  
6MFNie podanoNiedopełnienie obowiązków: sporządzania oceny ryzyka, o której mowa
w art. 27 ust. 3 ustawy; stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1
w związku z art. 34 ust. 1 ustawy; dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego, o którym mowa
w art. 34 ust. 3 ustawy; wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o której mowa w art. 50 ustawy; zapewnienia udziału w programach szkoleniowych, o których mowa w art. 52 ustawy; wdrożenia wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, o której mowa w art. 53 ustawy.  
2.000,00 zł
7MFNie podanoNiedopełnienie obowiązku przekazania informacji, o którym mowa w art. 72 ust. 4 ustawy.5.000,00 zł
8GIIFNie podanoNiedopełnienie obowiązków: sporządzania oceny ryzyka, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy; stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w związku z art. 34 ust. 1 ustawy; wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o którym mowa w art. 50 ustawy.  
2.000,00 zł  
9GIIFNie podano
Niedopełnienie obowiązków: stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w związku z art. 34 ust. 1 ustawy; stosowania wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy; dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego oraz wyników bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji oraz wykazania na żądanie Generalnego Inspektora Informacji Finansowej zastosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 34 ust. 3 ustawy; wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o której mowa w art. 50 ustawy; przekazania informacji do Generalnego Inspektora, o których mowa w art. 72 ustawy; przekazania zawiadomień, o którym mowa w art. 74 ustawy.  

2.000,00 zł  
10MFSTS S.A.Niedopełnienie obowiązku zapewnienia udziału pracownika w programach szkoleniowych, o których mowa w art. 52 ustawy.
2.000,00 zł  
11KNFmBank S.A.Niedopełnienie obowiązku stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w związku z art. 34 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy, poprzez brak identyfikacji beneficjentów rzeczywistych oraz podejmowania uzasadnionych czynności w celu weryfikacji ich tożsamości.450.000,00 zł
12MFNie podanoNiedopełnienie obowiązków: sporządzania oceny ryzyka, o której mowa
w art. 27 ust. 3 ustawy;wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o której mowa w art. 50 ustawy.  
4.500,00 zł
13GIIFExpander Advisors Sp. z o.o.  Niedopełnienie obowiązku stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 i 34 ust. 1 pkt 1, 2, 3 i 4 lit. a i b ustawy oraz za niedopełnienie obowiązku dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego, o którym mowa w art. 34 ust. 3 ustawy.
500.000,00 zł  
14GIIFFundacja im. Ojca Werenfrieda  Niedopełnienie obowiązku: przekazania lub  udostępniania informacji, o którym mowa w art. 72 ustawy;stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 34 ust. 1 pkt 1 i art. 34 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy;wdrożenia wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, o którym mowa w art. 53 ustawy;wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za wykonywanie obowiązków określonych w ustawie, o którym mowa w art. 8 ustawy.  1700,00 zł
15GIIFSpółdzielcza Kasa Oszczędnościowo – Kredytowa im. Zygmunta Chmielewskiego (jako następca prawny SKOK Małopolska)Naruszenia stwierdzone przez GIIF dotyczyły działalności SKOK Małopolska i polegały na niedopełnienie obowiązków: wyznaczenia pracownika, o którym mowa w art. 8 ustawy;stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 i art. 34 ust. 1 ustawy;dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego, o którym mowa w art. 34 ust. 3 ustawy;zapewnienia udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych dotyczących realizacji tych obowiązków, o którym mowa w art. 52 ustawy.  5000,00 zł
16GIIFSpółdzielcza Kasa Oszczędnościowo – Kredytowa „Szopienice” w KatowicachNiedopełnienie obowiązku: wyznaczenia pracownika, o którym mowa w art. 8 ustawy;zapewnienia udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych dotyczących realizacji tych obowiązków, o którym mowa w art. 52 ustawy;wdrożenia skutecznej procedury pozwalającej na wykrycie braku informacji o zleceniodawcy, o której mowa w art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/847.  3000,00 zł
17GIIFSpółdzielcza Kasa Oszczędnościowo – Kredytową przy ZWCH „Stilon” S.A.Niedopełnienie obowiązku: wyznaczenia pracownika, o którym mowa w art. 8 ustawy;wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o którym mowa w art. 50 ustawy;wdrożenia skutecznej procedury pozwalającej na wykrycie braku informacji o zleceniodawcy, o której mowa w art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/847.  500,00 zł
18MFSpółdzielcza Kasa Oszczędnościowo – Kredytowa w Kostrzynie nad OdrąNiedopełnienie obowiązku: stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy;wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o którym mowa w art. 50 ustawy.  3.000,00 zł
19MFSpółdzielcza Kasa Oszczędnościowo – Kredytowa „Progres” w KoziegłowachNiedopełnienie obowiązku stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 3 i 4 c) ustawy.5.000,00 zł
20MFNie podano
Niedopełnienie obowiązków: Sporządzenia oceny ryzyka, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy; Wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o którym mowa w art. 50 ustawy.  
800,00 zł
21KNFING Bank Śląski S.A.Nieprawidłowe stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego obejmujące bieżące monitorowanie stosunków gospodarczych klienta, wynikające z art. 33 ust 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 4 lit, a), b) i c) ustawy.Brak bieżącego stosowania oraz odpowiedniego zintensyfikowania środków bezpieczeństwa finansowego w przypadkach wyższego ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu zgodnie z art. 43 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy.Brak dokumentacji zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego mających na celu badanie źródła pochodzenia środków finansowych oraz majątków klientów segmentu Private Banking zgodnie z art. 34 ust. 3 ustawy. Powyższe zaniechania wyczerpują znamiona czynów określonych w art. 147 pkt 4 lit. a) i b) oraz 147 pkt 5 ustawy. Zgodnie z treścią art. 147 ustawy, instytucja obowiązana, która nie dopełnia obowiązków wyszczególnionych w tym przepisie podlega karze administracyjnej.  3.000.000,00 zł
22GIIF„Bracia Strzelczyk” sp. z o.o.,
Niedopełnienie obowiązku: Brak wyznaczenia osoby odpowiedzialnej w rozumieniu art. 8 ustawy, Brak sporządzenia oceny ryzyka w rozumieniu art. 27 ust. 3 ustawy, Niezapewnienie udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych dotyczących realizacji tych obowiązków w rozumieniu art. 52 ust. 1 ustawy.  
1000,00 zł
23GIIFNie podano
Niedopełnienie obowiązku: z art. 52 ustawy w zakresie zapewnienia pracownikowi udziału w programach szkoleniowych, z art. 72 ust. 4 ustawy w zakresie dotyczącym przekazania do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej 2 informacji o czynnościach, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy, których równowartość przekracza 15 000 euro, z art. 72 ust. 5 pkt 5 ustawy w zakresie dotyczącym przekazania w terminie 7 dni do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej 85 informacji o czynnościach, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy, których równowartość przekracza 15 000 euro.  
20 000 zł
24GIIFNie podanoNiedopełnienie obowiązków: Sporządzenia oceny ryzyka, o której mowa w art. 27 ust. 3 ustawy,Zastosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 ustawy w związku z art. 34 ust. 1 pkt 2 ustawy,Zapewnienia udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych, o których mowa w art. 52 ustawy,Uchybienia terminu określonego w art. 72 ust. 5 pkt 5 ustawy w związku z przekazywaniem informacji, o których mowa w art. 72 ust. 4 ustawy.  10 000 zł
25MFApollo Group S.A.Naruszenia stwierdzone przez GIIF polegały na niedopełnienie obowiązków: stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w związku z art. 34 ust. 1 pkt 2, pkt 4 lit. a i pkt 4 lit. b ustawy oraz art. 43 ust.  1 i 3 ustawy,dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego, o którym mowa w art. 34 ust. 3 ustawy,zawiadomienia Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, o którym mowa w art. 74 ustawy  300.000,00 zł
26GIIFING Bank Śląski S.A.Niedopełnienie obowiązku: stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o którym mowa w art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy;stosowania środków bezpieczeństwa finansowego,
o którym mowa w art. 33 ust. 1 w  zw. z art. 34 ust. 1 pkt 2 lit a) oraz pkt 2 lit. b) ustawy;stosowania środków bezpieczeństwa finansowego,
o którym mowa w art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 3 ustawy;stosowania środków bezpieczeństwa finansowego,
o którym mowa w art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 4 lit a), pkt 4 lit. b) oraz pkt 4 lit. c) ustawy;obowiązku stosowania wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;obowiązku przekazania zawiadomień, o którym mowa w art. 74 ust. 1 ustawy;obowiązku przekazywania do GIIF informacji,
o którym mowa w art. 72 ust. 2 ustawy;obowiązku przekazywania na żądanie GIIF informacji lub dokumentów niezbędnych do realizacji jego zadań, o którym mowa art. 76 ust. 1 ustawy.  
21 659 000,00 zł
27KNFBank Ochrony Środowiska S.ANaruszenie obowiązków określonych w art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy, tj. nieprawidłowe stosowanie wobec swoich klientów środków bezpieczeństwa finansowego poprzez brak identyfikacji beneficjentów rzeczywistych oraz podejmowania uzasadnionych czynności w celu weryfikacji ich tożsamości.1.200.000,00 zł
 MFNie podanoNiedopełnienie obowiązku: Sporządzenia oceny ryzyka oraz jej aktualizacji, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy,Stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w związku z art. 34 ust. 1 ustawy,Wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o którym mowa w art. 50 ustawy,Zapewnienie udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych, o którym mowa w art. 52 ustawy,Wdrożenia wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu, o którym mowa w art. 53 ustawy,Przekazania lub udostępnienia informacji, o którym mowa w art. 72 ustawy.  45 000,00 zł
 KNFBank Spółdzielczy w Nowym Dworze MazowieckimNaruszenie obowiązków określonych w: art. 43 ust. 1 w związku z art. 34 ust. 1 pkt 4 lit.  c ustawy poprzez brak zastosowania środka bezpieczeństwa finansowego w postaci bieżącego monitorowania stosunków gospodarczych klienta i zapewnienia, że posiadane dokumenty, dane lub informacje dotyczące stosunków gospodarczych są na bieżąco aktualizowane, w odniesieniu do klienta posiadającego podwyższone ryzyko prania pieniędzy; orazart. 52 ust. 1 ustawy poprzez niezapewnienie w okresie od 13 lipca 2018 r. do 27 listopada 2019 r. udziału osoby wykonującej obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych dotyczących realizacji tych obowiązków, uwzględniających zagadnienia związane z ochroną danych osobowych.  25 000,00 zł
 KNFBank Spółdzielczy w RaszynieNaruszenie obowiązków określonych w: 1) art. 33 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 34 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy, polegającego na nieprawidłowym zastosowaniu środka bezpieczeństwa finansowego w postaci bieżącej analizy transakcji przeprowadzanych w ramach stosunków gospodarczych w celu zapewnienia, że transakcje te są zgodne z wiedzą instytucji obowiązanej o kliencie, rodzaju i zakresie prowadzonej przez niego działalności oraz zgodne z ryzykiem prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu związanym z tym klientem; oraz 2) art. 74 ust. 1 ustawy, polegającego na braku zawiadomienia Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.  50 000,00 zł
 MFNie podanoNiedopełnienie obowiązków określonych w: art. 50 ustawy poprzez brak wprowadzenia wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;art. 53 ustawy poprzez brak wdrożenia wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy poprzez brak przekazania Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej informacji o przyjętej wpłacie lub dokonanej wypłacie środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15 000 euro.  6 000,00 zł
 MFNie podanoNiedopełnienie obowiązku: sporządzenia oceny ryzyka, o której mowa w art. 27 ust. 3 ustawy,stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w związku z art. 34 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy,dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego, o którym mowa w art. 34 ust. 3 ustawy,wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o której mowa w art. 50 ustawy,przekazywania informacji zgodnie z art. 72 ust. 4 ustawy  5 000,00 zł
 KNFPayU S.A.Naruszenie obowiązków określonych w : art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. a i b w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy poprzez brak zastosowania środków bezpieczeństwa finansowego w postaci weryfikacji tożsamości osób uprawnionych do reprezentowania klienta, w zakresie identyfikacji i weryfikacji beneficjenta rzeczywistego oraz zapewnienia że posiadane dokumenty, dane lub informacje dotyczące stosunków gospodarczych są na bieżąco aktualizowane,art. 34 ust. 3 ustawy poprzez nieudokumentowanie zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego.  150 000,00 zł
 KNFIgoria Trade S.A.,Naruszenie obowiązków określonych w : art. 27 ust. 1 ustawy poprzez brak sporządzenia oceny ryzyka działalności Igoria Trade S.A. związanej z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu;art. 33 ust. 1 ustawy poprzez brak zastosowania środka bezpieczeństwa finansowego:o którym mowa w art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy poprzez brak identyfikacji numeru PESEL klientów, co stanowiło nieprawidłowość w zakresie identyfikacji danych klienta, o których mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy,o którym mowa w art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy poprzez brak weryfikacji danych klientów, co stanowiło naruszenie art. 37 ust. 1 ustawy,o którym mowa w art. 34 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy poprzez brak bieżącego monitorowania stosunków gospodarczych klientów, w tym analizy transakcji przeprowadzanych w ramach istniejących stosunków gospodarczych, w celu zapewnienia, że transakcje te są zgodne z wiedzą instytucji obowiązanej o kliencie, rodzaju i zakresie prowadzonej przez niego działalności oraz zgodne z ryzykiem prania pieniędzy  związanym z tym klientem;obowiązku przekazywania informacji, o którym mowa w: art. 72 ust. 1 pkt 2 w związku z ust. 6 pkt 3 ustawy poprzez brak przekazania Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej, na podstawie transakcji przychodzących z zagranicy na konkretny portfel, danych identyfikacyjnych, o których mowa w art. 36 ust. 1 ustawy, klienta wydającego dyspozycję lub zlecenie przeprowadzenia transakcji i wskazywaniu  w ich miejsce danych partnera handlowego  Igoria Trade S.A.;art. 72 ust. 1 pkt 2 w związku z ust. 6 pkt 4 ustawy poprzez brak przekazania Generalnemu Inspektor Informacji Finansowej informacji o wykonanym transferze środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15 000,00  euro w zakresie faktycznych danych identyfikacyjnych klienta zlecającego  wykonanie transakcji na platformie partnera handlowego Igoria Trade S.A. i wskazywaniu w jego miejsce danych tego partnera; art. 4 ust. 1 rozporządzenia 2015/847 poprzez brak zapewnienia, na podstawie analizy transakcji, faktycznych informacji o płatniku i wskazywanie w ich miejsce danych Igoria Trade S.A.  250 000,00 zł
  Credit AgricoleNaruszenie obowiązków: 1) zapewnienia udziału osób wykonujących obowiązki  związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych, o którym mowa w art. 52 ustawy, 2) stosowania wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego w przypadku, o którym mowa w art. 46 ust. 2 pkt 1, ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy, 3) przekazania informacji, o którym mowa w art. 76 ustawy, 4) przekazania informacji, o którym mowa w art. 72 ustawy, 5) zastosowania wzmożonego środka bezpieczeństwa finansowego w przypadku, o którym mowa w art. 43 ustawy.  7 000 000,00 zł
 MFFUNDACJA PRESTUMNiedopełnienie obowiązków: 1. wyznaczenia osoby, o której mowa w art. 7 ustawy, odpowiedzialnej za wdrażanie obowiązków określonych w ustawie, 2. wyznaczenia pracownika odpowiedzialnego za nadzór nad zgodnością działalności instytucji obowiązanej z przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, o którym mowa w art. 8 ustawy, 3. wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o której mowa w art. 50 ustawy, 4. przekazania informacji, o których mowa w art. 72 ustawy.  6 000,00 zł
 KNFBank Spółdzielczy w SkierniewicachNaruszenie obowiązków określonych w: art. 72 ust. 5 pkt 1-4 ustawy polegającego na braku terminowego przekazania do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej Informacji o transakcjach ponadprogowych (powyżej 15 000 euro);art. 74 ust. 1 ustawy polegającego na braku zawiadomienia Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.  180 000,00 zł
 MFSTS S.A.Niedopełnienie obowiązku: Wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za wykonanie obowiązków określonych w ustawie, o którym mowa w art. 8 ustawy.Sporządzenia oceny ryzyka, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy.Stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 oraz art. 43 ustawy – w przypadkach wyższego ryzyka prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.Wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o którym mowa w art. 50 ustawy.Przekazania zawiadomienia do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, o którym mowa w art. 74 ustawy.            2 950 000,00 zł
 GIIFCoinquista S.A.Brak wykonania obowiązku sporządzenia oceny ryzyka oraz jej aktualizacja, o której mowa w art. 27 ust. 3 ustawy;Niestosowanie środków  bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 ustawy w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy, art. 33 ust. 1 ustawy w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, art. 33 ust. 1 ustawy w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 4 lit. a-b ustawy;Niestosowanie środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w  art. 43 ustawy wobec klientów zajmujących eksponowane stanowiska polityczne;Brak wprowadzenia wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, o której mowa w art. 50 ustawy;Brak przekazywania na żądanie Generalnego Inspektora posiadanych informacji lub dokumentów, niezbędnych do realizacji zadań Generalnego Inspektora określonych w ustawie zgodnie z art. 76 ustawy.  10 000,00 zł
 MFESTRADA POLSKA sp. z o.oNiedopełnienie obowiązku zapewnienia udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych, o którym mowa w art. 52 ustawy.1 500,00 zł
 MFMadex Poland sp. z o.oNiedopełnienie obowiązku zapewnienia udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych, o którym mowa w art. 52 ustawy.4 000,00 zł
 GIIFFundacja Instytut Rozwoju Przedsiębiorczości i Sportu1. niedopełnienie obowiązku wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za wykonanie obowiązków określonych w ustawie, o którym mowa w art. 7 ustawy; 2. niedopełnienie obowiązku wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za wykonanie obowiązków określonych w ustawie, o którym mowa w art. 8 ustawy; 3. niedopełnienie obowiązku sporządzenia oceny ryzyka, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy AML; 4. niedopełnienie obowiązku wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej, o którym mowa w art. 50 ustawy AML; 5. niedopełnienie obowiązku wdrożenia wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, o którym mowa w art. 53 ustawy.  2 800,00 zł
 MFBank Pocztowy S.A.Niedopełnienie obowiązków:  stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w związku z art. 34 ust. 1 pkt 2, pkt 3 i pkt 4 lit. a i lit. b ustawy;stosowania wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 43 ustawy.  4 000 000,00 zł
 MFCOINCHER EUROPE sp. z o. o.1. Niedopełnienie obowiązku sporządzenia oceny ryzyka, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy; 2. Niedopełnienie obowiązku stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ustawy, w postaci identyfikacji klienta, oceny stosunków  gospodarczych oraz bieżącego monitorowania stosunków gospodarczych tj. analizy transakcji przeprowadzonych w ramach stosunków gospodarczych.  60 000,00 zł
 GIIFCoinlab sp. z o.o.Niedopełnienie obowiązku stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 1 oraz w art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 2 ustawyNiedopełnienie obowiązku przekazania informacji, o którym mowa w art. 72 ustawy  2 700,00 zł

Umów konsultacje